פרק 1 - איך גוגל מדרג אתרים?

10%
פרק 1 - איך מנועי החיפוש עובדים?

פרק 1 – איך גוגל מדרג אתרים?

אתחיל איתכם בסרטון קצר של מאט כץ מחברת גוגל, ושימו לב איך הוא מנסה להסביר את עבודת מנועי החיפוש, ולאחר מכן חיזרו לכאן ואסביר לכם את מה שהוא אמר – במילים שלי, בקיצור, בפשטות.

דמיינו ספריה ענקית שיש בה את כל הספרים בעולם שמלאים בכל הנושאים שאי פעם חשבתם עליהם, עכשיו דמיינו ספרנית אחת מקצוענית שמחפשת עבורכם את כל מה שאי פעם רציתם, לצורך העניין בואו נדמיין רגע שנכנסתם אל הספרייה הזו וביקשתם מהספרנית ספר אינפורמטיבי על נושא של אילוף גורים כי בדיוק הבאתם גור הביתה ואתם רוצים לאלף את הגור החדש שלכם בצורה הטובה ביותר בעצמכם, על מנת להגיע לרמת לימוד עצמי גבוהה – תרצו למצוא את המאלף הטוב ביותר שיכול להסביר זאת.

אז הספרנית הולכת ומוצאת לכם תוך כמה שניות בלבד את הספר המתאים לכם בדיוק, איך היא עושה את זה? היא מכירה הרי את כל הספרים, היא מתחילה לבדוק פרמטרים למשל שכאלו:

  • איזה ספר כתוב הכי ברור?
  • איזה ספר נכתב על ידי מישהו מוסמך / אוטוריטה בתחום האילוף?
  • איזה ספר כתוב במיוחד על אילוף גורים ולא כללי מדי על כלבים?
  • איזה ספר הכי מומלץ בקרב כותבים אחרים של ספרים אחרים? (בעיקר בנושא האילוף)
  • איזה ספר נכתב בצורה הכי מעמיקה ולא סתם "טיפים לאילוף"?
  • ועוד פרמטרים נוספים שיכולים להקל על הקורא לקבל את המידע הטוב ביותר.

ומכיוון שיש לה לא מעט ספרים בספרייה, היא צריכה איזו שיטה שתקל עליה למצוא את הספרים שיענו על כל הקריטריונים הנ"ל ועוד כמה וכמה למען טובת הקורא, השיטה שהיא בחרה זו שיטה פשוטה, מניחה בארון הקרוב ביותר אליה את הספרים הטובים ביותר שהיא חושבת שמתאימים לכל הנושאים בעולם. למשל תמצאו קרוב אליה ספרים ש:

  • ספרים שנכתבו על ידי סופרים מוכרים
  • ספרים עם כותרת ברורה בצד הספר שקל לקרוא ולהבין במה מדובר, למשל כתוב בצד "אילוף גורים בצורה מעמיקה על ידי מאלף מומחה"
  • ספרים שעבים ומלאי תוכן (כמו שאמרנו, לא ספרונים בתחום)
  • ועוד לא מעט פרמטרים שיכול לעזור לה להיות בטוחה שהיא נותנת את התוצאה הטובה ביותר

מה הקשר לגוגל?

בואו נדמיין את הספרייה הענקית הזו רגע בתור אתר האינטרנט של גוגל, מנוע החיפוש שלהם. כאשר אתם כותבים בגוגל בשורת החיפוש "אילוף גורים", מנוע החיפוש של גוגל, מאחורי הקלעים מחפש לכם את האתר שיתאים לכם ביותר, אז עכשיו בואו נסתכל רגע על הפרמטרים של הספרנית ונבדוק איך זה עובד עם גוגל:

  • איזה ספר כתוב הכי ברור – איזה אתר אינטרנט כתוב הכי ברור, כלומר, ללא שגיאות כתיב, עיצוב נעים לחוויית המשתמש וקריא בעיניי גוגל באותה מידה
  • איזה ספר נכתב על ידי מישהו מוסמך / אוטוריטה בתחום האילוף – איזה אתר אינטרנט מיוצג על ידי מישהו מוסמך בתחום ואף אוטוריטה בתחום האילוף, מאלף כלבים וותיק שכזה שמוכר בדרך כלל בתחום
  • איזה ספר כתוב במיוחד על אילוף גורים ולא כללי מדי על כלבים – אתר אינטרנט שמתמקד בנושא אילוף גורים ולא נותן מידע מסורבל מדי על אילוף כלבים כאלה ואחרים
  • איזה ספר הכי מומלץ בקרב כותבים אחרים של ספרים אחרים? (בעיקר בנושא האילוף) – איזה אתר אינטרנט מקבל קישורים מאתרים אחרים (אם אתם לא מבינים מה זה אומר "קישורים" נדבר על זה בפרקים הבאים) ובעיקר מתחום האילוף
  • איזה ספר נכתב בצורה הכי מעמיקה ולא סתם "טיפים לאילוף"? – איזה אתר אינטרנט כתב מספיק חומר על נושא אילוף גורים ולא סתם "4 טיפים לאילוף גורים" עם 250 מילה על דברים שכולם מכירים
  • ועוד פרמטרים נוספים שיכולים להקל על הקורא לקבל את המידע הטוב ביותר. וכמובן מבחינת גוגל יש מעל ל200 סיגנלים שונים שגוגל מוצא לנכון את המידע הטוב ביותר לגולש, דברים כמו:
    • זמני טעינה מהירים לטעינת האתר (אנחנו כבר לא בשנות ה2000, אתרים צריכים להיות מהירים מהרוח)
    • חוויית משתמש טובה גם למובייל (יותר מ50% גולשים מהמובייל, למה שלא יהיה להם חיים קלים)
    • ועוד

כשאני אמרתי באנלוגיה שלי על הספרנית והארונות הקרובים אליה, מדובר כמובן על העמוד הראשון בגוגל, גוגל יעדיפו אתרים מוכרים, אתרים עם סמכות מוכרת ברשת, אתרים פשוטים לשימוש לכל גולש, כותרות ברורות (תכף נדבר על איפה צריכות להיות הכותרות האלה באתר שלנו) וכמובן, אתרים מעמיקים עם מידע איכותי שאף אתרים אחרים ברשת ממליצים עליהם בחום ולכן, הם נמצאים בעמוד הראשון בגוגל ולא בעמודים האחרונים.

איך גוגל מגיע לאתרים באינטרנט ולמה הוא מציב אותם בתוצאות?

בעזרת עכבישים קטנים, כמובן שלא מדובר על עכבישים אמיתיים, אל פחד. מדובר על "ספיידרים" שבעצם הם מכונות קטנות שעוברות דרך אתרים באינטרנט, איך? בוא נגיד ואנחנו ביום הראשון שגוגל עלה לאוויר, והספיידר הראשון פשוט נכנס לאתר הראשון שראה, למשל וואינט, נכנס לאתר וקרא את כל מה שכתוב בעזרת הבנה פשוטה של קוד HTML (גם על זה נדבר ונרחיב, לא לדאוג) ומבין את השפה ולוקח משם מילים קטנות ומנסה להבין מה בדיוק נאמר בכתבה, למשל אם גוגל הגיע לכתבה שמדברת על ביבי ועל פעולה חדשה שהוא מוציא לפועל שנקראת "המחלבה החדשה בישראל" (אכן לגמרי המצאתי), אז מכיוון שגוגל מצליח לקרוא את הביטוי הזה "המחלבה החדשה של ביבי" כנראה יותר מפעם או פעמיים, מבין גוגל שבכתבה הזו יש מידע על הנושא, כך שאם מישהו שיחפש פעם הבאה בגוגל את הביטוי "המחלבה החדשה של ביבי", יידע גוגל לתת לו את התוצאה של וואינט, בעיקר כי מדובר על אתר מוסמך ואוטוריטה בתחום החדשות (כמו שכתבנו עם הספרייה).

ועכשיו בוא נגיד שמתוך הכתבה הזו יש קישור לאתר המלא החדש של ביבי והמחלבה החדשה שלו שכתב באתר הזה את כל מה שאפשר לכתוב על הנושא וכמובן, עם פרטי פרטים למה הוא פתח את המחלבה ומה הוא הולך לעשות איתה למען ישראל, הקישור הזה שישנו מתוך וואינט, שבדרך כלל נראה פשוט בתור טקסט צבוע שמבינים היום בצורה כללית שהוא קישור לאתר אחר, למשל כך, אז גוגל עובר דרך הקישור הזה עם הספיידרים שלו – ומגלה אתר חדש ומכניס את האתר החדש הזה לאינדקס הגדול שלו, כלומר, לארון הספרים הגדול שלו. כך שאם מישהו יחפש בגוגל "האתר הרשמי של ביבי והמחלבה שלו", יידע גוגל לתת לו גם את התוצאה הזו. עד לפה מובן? יופי, בוא נעבור הלאה לחלקים החשובים באמת עבור אנשים כמונו, מקדמי האתרים.

גוגל לא באמת מבקש הרבה מבעלי אתרים באינטרנט, הוא מבקש בגדול כך:

  • תבנו אתרים עם היררכיה ברורה למען נוחות המשתמש
  • תבנו קישורים ברורים בין עמוד לעמוד למען נוחות המשתמש (למשל תפריט וויזואלי ברור בחלק העליון של האתר כמו רוב האתרים היום)
  • תבנו אתר עם תוכן עשיר, שמיש ואיכותי עבור הגולש האקראי שיוכל להבין במה מדובר בשפה הפשוטה ביותר, או לפחות בשפה הברורה ביותר סביב הנושא עליו כתבתם באתר
  • תבנו אתר עם תכנים איכותיים ודאגו שיהיו תחת URL ברור לגולש וכמובן, לא משוכפל, ואם הוא משוכפל – דאגו לעבוד עם מתכנת אשר יידע ליצור כתובת אחת בלבד ולא כמה כתובות לאותו עמוד (גם על זה נדבר בהמשך הפרקים)

 

כותב המאמר
שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום

שמוליק דורינבאום, מומחה קידום אתרים כבר מעל ל-15 שנים, מוכר בתחום בשם "שמול", בעל סוכנות "שמול קידום אתרים", בעלי המכללה "קואליקס" לקידום אתרים והבעלים של Highver (כלי ניהול המשימות של ה-SEO).