עשרת הדיברות של SEO

דבר הכותב


שמוליק דורינבאוםראיתי לא מעט אינפוגרפיקות שאהבתי בתחום, החל מטבלת הכימיה של SEL שעשו לפרמטרים החזקים של SEO ועד לרשימות ארוכות של צ'קליסטים לקידום, אבל מכיוון שאני יהודי גאה ובעל משרד ביתי, החלטתי שאני אעשה לעצמי רשימה חשובה של הדברים החשובים ביותר (לפחות לפי הניסיון של העשור שלי בתחום) לקידום אתר בגוגל, יהודי גאה בעל רשימה של עשרת הדיברות של קידום אתר. לגזור לשמור, להדפיס ולתלות.


1. לא תשאיר תגיות מטא ללא מטרה

אחד הדברים הראשונים שאנחנו בודקים בכל אתר היום שאנחנו רוצים לקדם במנועי חיפוש הוא נושא התגיות, משמע טייטלים ודסקריפשנים (הייתי כותב כותרות ותיאורים אבל זה מבלבל עם מה שיש בתוכן עצמו באתר) תגיות מטא אמורות להיות בהתאם למחקר מילות מפתח מקדים וכמובן יותר מכך, צריכות התגיות להיות שיווקיות, די עם ה"צילום אירועים – צלם אירועים – צילומי אירועים – משה ובניו", הגיע הזמן לעבור לקצת "צילום אירועים עם משה ובניו –  משמרים את הרגעים החשובים בחיים". לזכור שלפני הכל – גוגל עובד לפי תחושת הגולש, אם הגולש יחליט שהוא לא ייכנס, כך גם גוגל.

2. לא תכתוב תוכן ברמה נמוכה

הדבר השני שאני בודק בכל אתר שאני מקדם, מהי רמת התוכן שבאתר, האם הייתי קורא את כל הכתבה? האם הייתי באמת יושב וקורא את כל ה-400 מילה שיש בתוכן? אחרי הכל, לא לכל נושא אפשר לחפור במילים ולא כל תוכן יכול לעניין את הגולש, אבל אם כבר כתבת – תעניין, מניסיון, גם אתרים שצורכים יותר תמונות מאשר מילים (אדריכלים / צלמים / מקעקעים וכו') אפשר לכתוב טקסט קצר ומזמין לגולש שיבין שהגיע למקום הנכון, תמונה לא *באמת* יכולה להחליף 1000 מילה. (מוזמנים להזמין תוכן איכותי מהאתר החדש שלי בעל עשרות כותבי תוכן –  WRT.co.il)

 

 

3. לא תוסיף מילות מפתח בצורה מטעה

כאן אני מתחיל מההתחלה ואומר זאת, אל תכניסו מילות מפתח בצורה שיכולה להעניש אתכם בגוגל, הרי אם תציפו מילות מפתח בצורה מוגזמת, אתם יכולים לקבל בעיטה לא קלה מגוגל, אז מה לגבי מאמרי ספין? (מאמרים שנוצרו על ידי תוכנות אוטומטיות) למה שתסכנו את מה שבניתם רק בגלל עצלנות או חשיבה מיותרת של "מילות מפתח זה אחלה". לא לשכוח, מילות מפתח אמורות להיות הכוונה לגולש, לא לגוגל. דאגו למקד את עצמכם בהתאם לביטויי מפתח ולא לצפיפות מוגזמת או יתרה מכך, לכתוב ביטויים בעמוד שלא באמת קיימים (כמו המחלה הרווחת בתחום לכתוב מאמר על "צילום אירועים – מחירים" ואז להגיע לעמוד עם 400 מילה מבלי אף מילה על תמחור, רוצים לדעת איך לכתוב תמחור לעמוד, כנסו לדפי זהב וראו עבודה מעולה של SEO בנושא.

4. לא תבדיל תוכן מגוגל ומהגולש בצורה שונה

החל מנושא של Cloaking (מיסוך) ועד לנושא של Mobile First, אל תציגו לגוגל תוכן שונה ממה שתרצו להציג לגולש. מה שפעם בתחילת שנות ה-2000 היו עושים בשביל להתקדם היה להוסיף מילות מפתח מרובות בצבע הרקע של האתר וכך רק בוטים היו קוראים את התוכן ולא הגולש, שמן הסתם, הוביל לעבירה על הקווים המנחים של גוגל שהוביל לענישה ולהיעלמות מהתוצאות. אל תקחו סיכונים, אם יש משהו שאתם רוצים להציג לגולש אבל לא רוצים שגוגל יקרא בגלל אלף סיבות (שכפול תוכן מעמודים פנימיים / קבצים סודיים וכו') עדיף לשים תגית של Noindex ולשכוח מהעמוד הזה מאשר להסתכן בענישה.

5. לא תשכפל תוכן בשום צורה

במידה וזה לא ברור למישהו, ברגע שאנחנו משכפלים תוכן שכבר קיים ברשת, אנחנו מסתכנים באיבוד מיקומים עם העמוד המשכפל, לפעמים כל מה שפותר את הנושא זה קנוניקל פשוט או הפניית 301 אז למה לא לטפל? דוגמאות לשכפול תוכן שאני רואה יום יום באתרים שמבקשים הצעת מחיר:

  • מאמרים ששוכפלו מאתרים אחרים באינטרנט (ביג אוי ואבוי)
  • "תקציר" בקטגוריה בעל 200 מילה שמשכפל את המאמר עצמו שאליו הוא מוביל בקישור, של מאמר 300 מילה בסך הכל
  • עמודים שמשתכפלים ב-URL משתנים (כמו שיטות פילטר שגויות באתרי קניה מקוונת ופלטפורמות שבטעות משכפלות תוכן פנימי באתר)
  • גרסאות לא אחידות של הדומיין הראשי (co.il מול www.site.co.il וכו')
  • גרסאות הדפסה של עמוד תוכן כזה או אחר (לרוב, נוצר אוטומטית)
  • גרסת מובייל לאתר ללא בניית קוד נכון של Alternate + Canonical

בקיצור, אל תשכפלו בשום צורה ולא תבוא עליכם הצרה.  


6. לא תקנה קישורים

כמה פשוט, נכון? אז בדרך כלל זה לא כזה פשוט כי גם ראנד פישקין וגם בארי שוורץ ועוד רבים מהמקצוענים תמיד מדברים על זה שלפעמים אין דרך אחרת, גם אם לא ממש לא עושים זאת כמובן חס וחלילה. אבל אם כבר קניתם קישורים לאתר שלכם, בדרך כלל למען קישור חזק שמגיע מאתר שהוא פאבלישר חזק בתחום או בארץ בכללי, עדיף לדאוג שהקישור יהיה Nofollow, כן, אני מודע לכך שזה יאבד את כוח הקישור אבל היי, זה מה שגוגל מבקש, בוא ננסה לעשות את המקסימום בשביל לרצות את אדוני הבוטים ושלא נקבל בעיטה מהתוצאות.

7. לא תקבל קישורים ממקורות לא אמינים

כולם היום כמעט בודקים את האתרים שמהם אנחנו מקבלים קישורים באותן דרכים, קצת מג'סטיק, קצת מיקומים, אולי אפילו Archive וכמובן, גוגל לבדיקת מיקומי האתר שמציע לנו קישור. אבל למען הסדר הטוב והשקט של השנים הבאות עם האתר המקודם, שימו לב שאתם לא לוקחים קישור ממקור לא אמין, מה הכוונה? אתר תמיכה שנראה כאילו פתחו אתמול ויש בו רק תוכן "SEO'י" שכזה, משמע, סתם 300 מילה שזורקים בצורה מאוד מעורפלת על מה הנושא שבאתר, תוכן זבל יביא גם זבל של קישורים, אל תחשבו שאם האתר הזה יש לו מיקומים או מעל 100 עמודי תוכן הוא טוב, גם זבל יכול להתקדם לפעמים בגוגל, אבל כשהוא יעוף – רוב הסיכויים שגם אלו שמקבלים ממנו את הקישור.    

 

 

8. לא תתרועע בחוות קישורים

לקבל קישורים זה אחלה, אבל לקבל קישור ועוד קישור ועוד קישור מאותו "מחליף קישורים" אז יכול להיות קצת מוזר, בעיקר כי הרבה מאוד מהתחום שלנו מחזיקים כמות לא קטנה של אתרים על אותו שרת ואותו IP (וכמובן על אותו C Class) מה שמביא אותנו לקבל קישורים לפתע מחוות קישורים אחת גדולה שתסכן לנו את כל תהליך הקידום רק בגלל שיצרנו אחלה קשר עם מישהו ספציפי אחד, די עם זה, אפשר לבקש מאנשים שונים, תבדקו קודם לפני שאתם מחליפים, גם אם זה חבר.

9. לא תשכח להשתמש באנקורים מגוונים

כולם רוצים להתקדם על הביטוי המדויק, כי הרבה יותר כיף להיות מקום ראשון בביטוי "פרגולות" מאשר "פרגולות מרחפות מעץ גושני" (נשבע שיש דבר כזה), אבל זה שאתם מקדמים את עמוד הבית בביטוי "פרגולות" לא אומר שכל אנקור טקסט חדש בקישור החדש שתשיגו חייב להיות "פרגולות", אין כמעט אדם שפוי שיראה מילה אחת בודדה כמו "פרגולות" בתור קישור וישר יבין שהוא הולך לעבור לאתר של פרגולות רק משום שילחץ על האנקור הזה, תגוונו קצת, גם הגולשים יותר יעברו דרך הקישורים וגם גוגל יעריך שמדובר בקצת פחות אוטומציה ומניפולציות על מנועי החיפוש.

10. לא תשכח שהכל מדיד במספרים

מעבר לכל מה שאנחנו עושים בתחום שלנו, חשוב מאוד להבין שהכל מדיד, משמע שהכל אפשר לבדוק, גם עם האנליטיקס, גם עם הSearch Console  ואת הכל אפשר לסרוק ולהבין מה בדיוק אנחנו עושים נכון ומה לא נכון, כל קישור חדש שתשיגו – יתווסף לטבלת קישורים גדולה (גם אצלכם וגם אצל הלקוח לא לשכוח) וגם כל קישור זבל שתשיגו יתווסף לטבלה הזו (תודות למג'סטיק ול- Search Console ששומרים לנו הכל) אז חכו קצת עם הספאם וחכו קצת עם ההגזמה של האופטימזיציה, הן לאופסייט וגם לאונסייט, הכל מדיד והכל גם בסדר גודל של זמן ותהליך, לא הכל בבת-אחת ולא למרוח את זה לשנת עבודה. אם הכל מדיד – הכל אפשר להיבדק בצורה נכונה, גם מבחינת הלקוח וגם מבחינתכם, אל תשכחו שהכל מדיד. תעברו על קישורים שעשיתם, תעברו על אנקורים שעשיתם, אחרי הכל – אנחנו מקדמי אתרים, יש אפילו יגידו שאנחנו הייטק, אבל כל עוד אנחנו אנשי השיווק הדיגיטל של הלקוח – בואו נשמור על התהליך בריא ואיכותי, כי בתחום בו אפשר להביא פרנסה ללקוח, כך גם אפשר לאבד.  

 

רוצים שאבדוק אם יישמתם את עשרת הדיברות?

דבר סיכום


שמוליק דורינבאוםזה בעיניי, עשרת הדיברות של קידום אתרים בגוגל, אתם יכולים לגזור ולשמור, להדפיס ולתלות ובעיקר, אשמח לקבל קישור לעשרת הדיברות, אחרי הכל - כמה שיותר ידעו את זה, ככה התוצאות בגוגל יהיו איכותיות יותר, אני מזכיר לכם, אם תשתמשו בתחום שלנו כשורה, תוכלו גם להרוויח ממנו לא מעט כסף, אם תרצו לדעת יותר איך עושים כסף מקידום אתרים או איך בכללי, עושים קידום אתרים ולהיכנס לעמוד הראשון - כנסו לעמוד קורס האונליין שלי כבר עכשיו, והנה, אפילו קבלו 500 ש"ח הנחה.