בחירת פלטפורמה נכונה לחנות וירטואלית

פוסט אורח מאת איתי ברנר


כיום, כאשר רשת האינטרנט מציעה מספר פלטפורמות עיקריות עליהן ניתן "להלביש" כמעט כל סוג של אתר, נשאלת השאלה האם יש עדיין מקום לבניית חנות וירטואלית במודל הישן של אתר אינטרנט אשר מבצעים בו הזמנה באמצעות כרטיס אשראי, חיוב ב – PayPal או קנייה טלפונית, או שאולי הרשתות החברתיות הפכו את החנויות האלו לבלתי רלוונטיות כיום.

1. בניית חנות וירטואלית לפי מודל שכירות – במודל זה שוכרים חנות וירטואלית מחברת בניית אתרים ומשלמים לה מדי חודש בחודשו או לשנה או שנתיים מראש. במחיר זה בדרך כלל מקבלים פונקציונאליות בסיסית של החנות ומספר עיצובים מוכנים מראש לבחירה. לעיתים יש הגבלה על מספר המוצרים או הקטגוריות בחבילות הקטנות יותר.

יתרונות – החנות קלה מאוד להקמה והלקוח יכול להפסיק את ההתקשרות לאחר מספר חודשים מבלי שהשקיע סכומי כסף נכבדים. מתאים מאוד למי שרוצה לטבול את הרגל במים, אבל לא מעבר לכך.

חסרונות – במידה ורוצים להוסיף מודל כלשהו לחנות, יש בדרך כלל לשלם בנפרד. אם הלקוח רוצה לעבור לחברה אחרת המציעה את אותו השירות, הוא עשוי לגלות שאי אפשר לייבא את מאגר הנתונים הקיים אל החברה החדשה. העיצוב עצמו עשוי להיות מיושן או "מרובע" מדי, ולא תמיד מותאם לגלישה סלולרית.

2. בניית חנות וירטואלית במערכת ניהול תוכן בקוד פתוח – במודל זה בונים את החנות הווירטואלית באמצעות מערכת ניהול תוכן המושתת על יסודות הקוד הפתוח, בדרך כלל Joomla או Drupal.

יתרונות – החנות נמצאת בבעלות הלקוח והוא יכול לקחת אותה לכל חברת בניית אתרים המכירה את מערכת הקוד הפתוח עליה מבוססת החנות. ניתן לעצב את החנות בקלות יתרה ולהוסיף לה הרחבות שונות בעלות נמוכה יחסית. להסבר נוסף אודות חנות וירטואלית במודל זה.

חסרונות – יש לשלם על החנות כמו שמשלמים על בניית אתר אינטרנט, בדרך כלל מראש או לאחר שהחנות מוכנה. ייתכן כי בניית החנות עצמה והתאמת העיצוב יידרשו יותר זמן מאשר במודלים האחרים.

3חנות היושבת בתוך פייסבוק – זוהי למעשה חנות שהיא אפליקציה היושבת בתוך פייסבוק כיישום עצמאי או בתוך דפים עסקיים קיימים. דוגמה.

יתרונות – החנות מתממשקת עם פייסבוק בצורה הטובה, ניתן לעשות לייק לכל מוצר בחנות ולשתף אותו הלאה כאשר הגולש כבר נמצא בתוך פייסבוק.

חסרונות – בדרך כלל מדובר בחנויות פשוטות שאינן נהנות מכל עושר האפשרויות הקיים בחנויות המתפקדות כאתר עצמאי. בנוסף לכך, כל שינוי שפייסבוק מבצעת בממשק שלה למפתחים עשוי להשפיע על האופן בו החנות מתפקדת.

באיזה מודל לבחור?

בשלב זה ההמלצה היא להישאר באחד מהמודלים של חנות הפועלת כאתר עצמאי וניתן להוסיף לו תכונות חברתיות. ההסתמכות על פייסבוק עשויה להיות מסוכנת לטווח הרחוק וגם הגולשים עדיין אינם מורגלים דיים ב – "קנייה חברתית", אלא עדיין מחפשים מוצרים באמצעות גוגל.

כאשר יש לבחור בין חנות הפועלת בשכירות ובין חנות הפועלת בקוד פתוח, יש לבחון את התמורה אותה מקבלים עבור הכסף. לעיתים ייתכן דווקא כי חנות בקוד פתוח שאינה בנויה בצורה טובה תהיה פחות טובה מחנות משוכללת בשכירות. בכל אופן, רצוי לבדוק אם ניתן לייבא את מסד הנתונים של החנות החוצה מראש במקרה בו רוצים לעבור לחברה או פלטפורמה אחרת.

כמו כן, יש לקחת בחשבון את נושא התמיכה הטכנית: חברה שמספקת תמיכה טכנית טובה ועונה במהירות עדיפה על פני חברה שמספקת תמיכה טכנית איטית ומסורבלת.