מהם עמודי 404 ואיך זה עוזר ל-SEO?

עמודי 404 הם העמודים המוצגים לגולשים או למנוע החיפוש כאשר מנסים לגשת לכתובת עמוד שלא נמצא בה כל תוכן ואין בה את העמוד המבוקש. באופן טכני והיסטורי, מקובל לכנות עמודים אלו כעמודי שגיאה, וזה טכנית נכון כי מוגשת בקשה לעמוד מסוים ולאתר אין יכולת להחזיר את העמוד המבוקש. יש אסכולות שונות בהקשר לקידום אתרים ועמודי 404, כאשר רוב אנשי המקצוע בתחום נוטים "לפחד" מעמודי שגיאה אלו ולנסות להימנע מהם באופן גורף. אך האם זה באמת כך או האם עמודים אלו יכולים אפילו לסייע למאמצי SEO?

קצת מחוץ להקשר אבל שווה לציין, כיום אתרים רבים מתייחסים בהומור מסוים לעמודי 404, זאת על ידי הצגת תמונה או כיתוב משעשעים עבור הגולש כאשר הוא מגיע לעמוד שגיאה שכזה. זה אמנם לא עוזר ל-SEO אבל זה יכול להעלות חיוך, לשפר את מיתוג האתר ולהקל על התחושה שבאתר יש תקלה טכנית.

ההגדרה של עמודי שגיאת 404

קוד השגיאה 404 הוא חלק מפרוטוקול HTTP שעליו מבוססת רשת האינטרנט. הקוד אומר שהעמוד המבוקש אינו נמצא. המשמעות היא שהצד המבקש הצליח לתקשר עם השרת המארח אך השרת עצמו לא מסוגל למצוא ולספק את העמוד המבוקש. גולש או מנוע חיפוש יגיעו לעמוד 404 כאשר הם מנסים להשתמש בקישור פגום או "מת" כדי להגיע לעמוד מסוים. גם תקלה בשרת יכולה להציג עמוד שגיאה שכזה אך זהו מצב נדיר אף יותר.

האסכולות המרכזיות בהקשר לעמודי 404

הגישה האחרונה היא כנראה הנכונה והמקצועית ביותר מבין השתיים. גוגל לא ממש מעניש על אירועים ספורים והגיוניים של עמודי 404 ולא בכל מקרה זה נכון או מתאים להפנות את הגולש מעמוד 404 לעמוד הבית או לעמוד קטגוריה באמצעות הפניית 301. באופן כללי, יתכן וניתן לומר כי אלא אם העמוד מקבל קישורים חשובים מאתרים חיצוניים ו/או מקבל כמות משמעותית של תנועת גולשים ו/או יש לו URL ברורה שאנשים/קישורים מתכוונים להגיע אליה – אז זה בסדר לתת לעמוד להציג שגיאת 404.   חשוב להבין ששגיאת 404 לרוב מעידה על קישור שבור לאתר ותיקון של השגיאה פירושו מיקסום הכוח של הקישור והעברתו לדף רלוונטי אחר.

מבחינת SEO, עמודי 404 כאמור לאו דווקא פוגעים בדירוג האתר ע"י גוגל ו/או בינג. לעיתים גולשים יגיעו לעמוד כזה דרך חיפוש שאילתת גוגל ומשם ימשיכו לעמודים אחרים באתר ושאר אלמנטים כגון אלו.

לסיכום: עמודי 404 הם חלק נורמלי מניהול אתר ולא צריך להיכנס מהם לפאניקה אלא לפעול נכון ובאופן מושכל בכל מקרה שכזה.  בכל מקרה, רצוי שעמוד 404 יספק קישורים לדפים רלוונטיים אחרים באתר ואף מנוע לחיפוש פנימי באתר.

איך זה נראה בפועל?

עמוד 404 לא מותאם: (לא מסביר פניו לגולש ובטח לא לגוגל)

404notgood

עמוד 404 מותאם: (מסביר פניו לגולש ואף נותן לו את האפשרות להמשיך לגלוש, כן, גם לגוגל)

404good

*לסיום, ראו כמה עמודי 404 מותאמים אישית מאוד מבריקים, מחו"ל כמובן > לחצו כאן לכתבה